영어교육(유아,초등)

영어동화활용

아이미래디자인연구소 2007. 5. 15. 10:40


책 소개
버나드는 엄마, 아빠랑 함께 살고 있는 작은 소년입니다. 부모님이 항상 바빠서 버나드랑 함께 시간을 보내지 못합니다. 심지어 괴물이 버나드를 정원에서 잡아먹었지만 이 사실도 부모님은 알지 못합니다. 이 책은 어른과 어린이들이 함께 읽으면서 생각을 많이 하게 하는 동화책입니다.

작가 소개 : David Mckee
David Mckee는 우리에게 Elmer 시리즈로 유명한 작가입니다. 이 책에서는 버나드의 방에서 Elmer를 찾을 수 있습니다. 그는 1964년 ‘ Two Can Toucan ' 이라는 책으로 처음 출판하였습니다 .


책을 읽기 전에 monster가 무엇이고 monster 하면 어떤 단어가 떠오르는지 아이에게 물어봅니다.

Mom Do you know what a monster is?
Child

It is a scary creature.

Mom Good. It is a strange, frightening creature that you read about in fairy tales.
Can you tell me a few / some words that describe a monster?


위와 같은 graphic organizer를 만들어서 monster를 설명해주는 형용사 단어를 익히고 monster를 다시
정의해 봅니다.

[ Cover page ]


Mom Look at the cover. What do you see?
Child I see a monster and a child.
Mom

Yes, right. The child ' s name is Bernard.
Does he look scared?

Child No.
Mom Is the monster friendly or fiercely?
Child It is fiercely.
Mom

The title is “ Not Now, Bernard ” .
The author is David Mckee.

[ 1~2 page ]


Mom What is father doing?
Child He is pounding a nail into the wall with a hammer.
Mom What did Bernard say?
Child Maybe he said, “ Hello! ”
Mom

Look at his father!
He' s just hit his finger with the hammer.

[ 3~4 page ]


Mom What is mother doing?
Child She is taking something out from a cupboard.
Mom Does she look at him?
Child No, she doesn' t.
Mom

Right. She ignores him.
What is she doing?

Child She is filling a jug with water.
[ 5~6 page ]


Mom What is she doing now?
Child She is watering a plant.
Mom What is Bernard doing now?
He is pointing at something. Does she look at him?
Child No, she doesn' t.
Mom Why does she ignore him?
Child Because she doesn' t like to be disturbed when she is busy.
Mom Yes, right.
[ 7~8 page ]


Mom Bernard goes into the garden.
Whom does he meet?
Child He meets a monster.
Mom Does he look scared?
Child No, he doesn' t.
[ 9~10 page ]


Mom Where is Bernard now?
Child Nowhere. The monster ate him.
Mom What is the monster doing now?
Child It is going indoors.
Mom What will the monster do when it gets indoors?
Child I don' t know.
Mom

Let' s look at the next page!

[ 11~12 page ]


Mom What is the monster doing now?
Child It is roaring at Bernard' s mother.
Mom What is she doing?
Child She is painting the wall green.
Mom What does she say? Can you guess?
Child She says: “ Not now, Bernard! ”
[ 13~14 page ]


Mom Look at this picture! What is the monster doing?
Child It is biting one of the Bernard' s father ' s legs.
Mom Does he realize that it isn' t Bernard?
Child No, he doesn' t.
Mom Why?
Child Because he is too busy, reading the newspaper.
[ 15~16 page ]


Mom Dinner is ready.
What is mother saying?
Child “ Eat your dinner, Bernard! ”
Mom She left the dinner plate in front of the TV set.
[ 17~18 page ]


Mom Is Bernard eating the dinner?
Child No, he isn' t. The monster is eating it.
Mom What is it doing after that?
Child It is watching television.
[ 19~20 page ]


Mom Look at the monster! What is it doing now?
Child It is reading Bernard ' s comics and breaking his robot toy.
[ 21~22 page ]


Mom What is mother saying?
Child “ Go to bed, Bernard! ” .
Mom Excellent!
The monster goes upstairs.
주인공의 성격에 맞는 목소리로 재미있게 읽어보세요

1. Phonemic Awareness
책에 나오는 단어를 이용하여 엄마가 먼저 책의 단어를 말하면서 첫소리를 다른 소리로 주면서 같은 라임이 되도록 아이로 하여금 만들어 보게 합니다 .

Mom I'm thinking of a word that rhymes with not and start with /h/.
Child Hot.
Mom I'm thinking of a word that rhymes with now and start with /c/.
Child Cow.
2.Phonics
ow 로 끝나는 단어를 문자로 보고 익힙니다.

출처 : Adventures in Literacy
3. Sight words
now, eat, went를 익혀봅니다.
마그네틱 자석으로 위의 단어를 만들어 보고 책에서 직접 단어를 찾아서 동그라미 해보도록 합니다 .

출처 : Sight Word Grades K-2, Scholastic
4. Vocabulary
그 다음의 그림카드와 단어카드를 준비하여 그림과 단어를 맞추어 보도록 합니다 . Matching game으로 즐기면 더 재미있습니다. 준비한 카드를 모두 뒤집어 놓고 두 장씩 뽑아서 단어카드와 그림카드가 일치하면 카드를 가지고 그렇지 않으면 그냥 카드를 둡니다. 그래서 마지막에 카드를 많이 가지고 있는 사람이 이기게 됩니다.

출처 : Read & Respond, Scholastic


1. Sequence
책을 읽고 이야기 전개가 어떤 순서로 되는지 다음의 그림이나 문장을 보고 순서를 맞추어 보도록 합니다 . 직접 미니북도 만들어 봅니다.

Mom What's the order?

출처 : Read & Respond, Scholastic
2. Comic Strip
책에 만화책처럼 말풍선을 만들어 보도록 합니다 .




Mom What happened next?

아래의 종이를 잘라서 색칠한 후에 막대에 붙인 후 직접 다시 이야기를 해 보도록 합니다 .


출처 : Read & Respond, Scholastic